NEN-EN-ISO 9001:2008
Dit is een internationaal erkende norm waarvoor de organisaties en bedrijven met een kwaliteitssysteem zich certificeren met als doel:
- een goed en werkbaar beleidsplan met duidelijke doelstellingen
- beschrijving van alle processen binnen het bedrijf
- kwaliteitscontrole
- voorkomen van fouten
- verhoging van motivatie, communicatie en vertrouwen
- betere opleiding, dus gekwalificeerd personeel
- continue controle, hierdoor worden de verbeterpunten zichtbaar
Daarnaast kan de kwaliteitsuitstraling van het bedrijf bij aanbestedingen of leveringen doorslaggevend zijn. Een goed ingevoerd kwaliteitssysteem draagt bij aan het verbeteren van het bedrijfsrendement door het voorkomen van fouten. Dit wordt onder andere bereikt door het proces van voortdurende verbetering.
Voor een ondernemer is een klantgericht en een goed functionerend kwaliteitssysteem een voorwaarde om te kunnen concurreren en te overleven in de huidige maatschappij.
In september 2015 verwacht men de defintieve publicatie van de ISO 9001:2015. In deze nieuwe norm dient U de context van uw bedrijf te omschrijven. Tevens dient U te bepalen wat alle stake holders van U wensen en hoe U denkt hieraan te kunnen voldoen.